Välkommen till

DATASAABS VÄNNER

Stora datorer - kort historik

 
  • Under ledning av Börje Langefors – senare professor vid KTH – konstruerades SAABs första dator SARA (Saabs Räkne-Automat). Den togs i drift 1957.
  • Maskinen användes främst vid konstruktionen av flygplan 32 Lansen och 35 Draken.
  • En transistoriserad version av SARA kallad SANK, senare D2, kördes första gången i augusti 1960, och demonstrerades tidigt för militära representanter. Sank var Sveriges och troligen Europas första helt transistoriserade datamaskin.
  • Med Viggo Wentzel som utvecklingschef startade sedan designarbetet med att överföra den första D2 till en generell maskin som kom att kallas D21.
  • Namnkunniga personer som Börje Langefors, Sven Yngvell och Bengt Asker deltog i det tidiga arbetet.
  • Kunddialoger fördes med bl.a. SEV, Skandinaviska Elverk.
  • Samarbetet med Skandinaviska Elverk följdes av flera stora affärer där Datasaabs tekniska kunnande hade stor betydelse för att anpassa sig till kundens behov av såväl tekniska som administrativa uppgifter: SMHI, Vägverket, Kockums, Flygmotor, Allmänna Brand, ANA, Industridata, Söderberg&Haak m.fl.
  • D21/D22 fick prestanda som mätte sig med de främsta på marknaden vilket avgjorde flera kundaffärer – den främsta CFU´s upphandlingen av länsdatorer där Datasaab och IBM delade på affären.
  • D23 blev en kort sejour för Datasaab i.o.m. överlåtelsen av den tunga linjen till Sperry-Univac men D23 innehöll en programmeringsbar CPU, FCPU, som var en föregångare och som sedan fick efterföljare på marknaden.
  • Datasaabs service- och utbildningsverksamhet fick stor betydelse för kundernas användning av datorer – egenutbildning av både maskin- och programvara gav stor spridning till hur datorer effektiviserade kundernas verksamhet.
Dokument om datorerna SARA, D2, D21, D22 och D23 Bilder på SARA
  Bilder på SANK/D2
  Bilder på D21
  Bilder på D22